Спецпроект «Погляду»: як працює театр і чого зазвичай не бачить глядач

Раніше ми вже писали про деталі будівництва та екстер’єру Тернопільського академічного обласного українського драматичного театру ім. Тараса Шевченка. Що і як відбувається за сценою, «Погляд» продемонструє на прикладі закулісся. Нашим гідом люб’язно погодилася бути керівник літературно-драматичної частини театру Ірина Папуша. 

То хто за кадром?

Коли йдеться про виставу, глядач мимоволі думає, що її складають лише актори. Насправді: «за кадром» залишаються десятки інших людей, які скурпульозно працюють з деталями. Доки актори проживають свої ролі на сцені, довкола них працюють механізми, непомітні глядачу: звукооператор жонглює зі звуками, світлооператор розставляє акценти світла і темряви, хтось доставляє чи забирає декорації, швеї працюють над костюмами різних епох, у гримерках “чарують” над гримом і зачісками… А десь там, у глибині залу, за усім напружено стежать режисер і головний художник театру, в уяві яких і починається кожна вистава.

Обідня перерва: з 14:00 до 18:00

– Існує міф, наче актори працюють лише ввечері, – розповідає Ірина Папуша. – Перша частина робочого дня акторів триває з 11.00 до 14.00, перерва – до 18.00, закінчується день о 21-ій – 22-ій. І йдеться лише про репетиційні дні. У дні показу вистав на сцені робота триває з 11.00 до 14.00, 19.00 до 22.00. Вихідний – лише в понеділок.

У ролі борщу – томатний сік

Коли кореспондент «Погляду» прийшла на прес-екскурсію до театру, на великій сцені якраз відбувалася підготовка до вистави “Кайдашева сім’я”. Декоратор розставляла декорації та реквізит. Як правило, ця робота триває кілька годин.

На сцені є відповідні позначки крейдою, де й ставлять кожен елемент.

– “Кайдашева сім’я” – порівняно коротка вистава, 1 год. 20 хвилин, – каже пані Тетяна Михайлова. – Але для нас, декораторів, вона складна, доволі багато елементів.

Декоратор повинен встигнути  знайти на складі відповідні предмети, підготувати і розставити їх на сцені та за кулісами. Інколи “у ролі” борщу на сцені театру виступає томатний сік, а банан буває замаскований під рибу, на сцені часом замішується справжнє тісто.

Оркестр у ямі

Оркестр – окрема штатна одиниця театру, складається з 17 осіб під керівництвом головного диригента Василя Драгомирецького і заслуженого діяча мистецтв України Мирослава Кріля.

Інколи під час вистав оркестр працює на поверхні сцени. Під час вистави “Господиня заїзду” музиканти перебували на спеціально змонтованому балконі, одягнені в перуки, в костюмах відповідно до епохи. І актори, і оркестр – єдиний творчий організм.

Невидимий пульт

За пультом сидять помічники режисера – провідний актор театру Віталій Луговий (за пультом), Юрій Черненко. На столі перед ним п’єса, яку відтворюватимуть актори. На пульті є кнопки для зв’язку з усіма гримерними та цехами. Сигнал знаменитих трьох дзвінків для глядачів теж подається з цього пульта. Помічник режисера відповідає за наявність всіх акторів перед виставою. Нагадує про світло, підняття-опускання конструкцій. Такий собі закулісний диригент-нагадувач.

Наступна публікація про закулісся тернопільського драмтеатру — завтра о 7:30 на “Погляді”.

Коментарі вимкнені.