Як зменшилася кількість курців серед жителів Тернопільщини

Як повідомляють у Тернопільському прес-клубі, де нещодавно відбувся брифінг про шкідливість куріння впродовж 2012-2017 років поширеність куріння в області зменшилась на 7%. І хоч близько 16-ти відсотків жителів регіону продовжують палити, цей показник є нижчим за загальноукраїнський, котрий становить 18,7.

Як відомо, у 2012 році в Україні  законодавчо заборонили курити в громадських місцях та рекламувати тютюнові вироби, вартість сигарет відчутно зросла, а на їх упаковці з’явились «страшні картинки» з попередженням про шкоду куріння. Все це, звичайно, зіграло свою позитивну роль у боротьбі з тютюном. «Однак вже за останні 5 років, – зазначив Андрій Скіпальський, – ні український уряд, ні Верховна Рада не зробили нічого для захисту населення, а особливо дітей та молоді, від небезпек, пов’язаних з тютюнокурінням. Тим часом як виробники сигарет постійно вдосконалюють маркетинг у боротьбі за споживачів, тютюнові корпорації буквально полюють на них, адже для того, щоб зберегти свої прибутки, їм потрібні двоє нових курців на місце кожного померлого…».

Щорічно глобальна тютюнова епідемія забирає з життя понад 7 мільйонів осіб ( в Україні – приблизно 85 тисяч), із яких близько 900 000 навіть не є курцями, але вмирають через хвороби, викликані вторинним тютюновим димом. Всі ці смерті можна попередити, якщо припини вживати тютюн. І велике значення тут відіграє послідовна державна політика, зокрема, відповідне законодавство. Відтак експерти детальніше зупинилися на №2820 та №4030а, прийняття яких гостро необхідне Україні, бо допоможе зупинити маркетинговий тиск тютюнової індустрії на молодь. Так, законопроект №2820, відповідно до Директиви 2014/40/ЄС, пропонує заборонити використання ароматизаторів у сигаретах, замінити та збільшити зображення про шкоду куріння на пачках сигарет та друкувати їх з обох боків пачки, зобов’язати виробників тютюнових виробів звітуватись про склад продукції та її вплив на здоров’я людини, заборонити продавати електронні сигарети неповнолітнім та встановити чіткі вимоги до вмісту й маркування цих пристроїв та рідин з нікотином, а також заборонити рекламу тютюну в Інтернеті. Законопроект №4030а забороняє розміщувати сигарети на відкритих вітринах магазинів, покращує умови для захисту людей від тютюнового диму в громадських місцях. Всі норми повністю відповідають вимогам Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та отримали схвальну оцінку від МОЗ. Проте депутати Верховної Ради України вже три роки чомусь навіть не розглядають ці законопроекти – ймовірно, через тиск тютюнових лобістів  у парламенті!

Окремо експерти зупинилися на шкідливості куріння кальянів та негативному впливі електронних сигарет, які, по суті, готують підлітків до справжнього тютюнопаління. А директорка Ukrainian MediaEschool Оксана Панасівська розповіла про стереотипи, пов’язані з тютюнопалінням, що поширені в українському суспільстві, та те, як можна з ними боротися силами соціальної журналістики. Звертаючись до представників ЗМІ, експерти також акцентували на важливості допомоги людям, які хочуть подолати нікотинову залежність. У цьому зв’язку вони попросили поширити номер телефону гарячої лінії – 0 800 50 55 60 – та адресу сайту – http://stopsmoking.org.ua/ – безкоштовного сервісу із відмови від куріння, що діє на всій території України.

У відповідь на свої запитання журналісти отримали низку цінних нагадувань та рекомендацій щодо боротьби з курінням. Наприклад, про те, що в під’їздах житлових будинків категорично заборонено курити, тож якщо ваші сусіди дозволяють собі це робити, отруюючи вас та ваших дітей, то у вас є всі підстави звертатися в поліцію. Що у приміщенні, де курять кальяни, знаходитися ще більш небезпечно, ніж там, де курять сигарети, бо чадного газу кальяни виділяють більше, а начебто «приємний» дим залишається димом і шкодить вам, при цьому ви не тікаєте, бо пильність притуплена. Що в ресторанах та барах за наявність попільничок адміністрацію можуть оштрафувати на суму від 1000 до 10000 гривень.

Брифінг відбувся в рамках серії практичних семінарів для медіа «Кінець ери тютюну – ефективні комунікації», які проходили у Тернополі, Харкові та Одесі та мали на меті надати практичні рекомендації журналістам щодо висвітлення теми боротьби з тютюном.

 

 

 

Коментарі вимкнені.