Таємниці підземного світу Тернопілля – незбагненні шляхи між замками
в процесі чорного копу підземного ходу між замками Чорткова і Теребовлі..
“колисьточка були під нашою крепостю хОди. Всьо було затоплене. Пустили туди качура з дзвіночком на шиї і когута, когут сє втопив, а качур на Дністрі
(Збручі, Сереті, Нічлаві) виплив..”
Якщо є руїни замку – мусить бути і легенда про підземний хід від нього до замку-сусіда.
Старенький дзядзьо заприсягнеться вам на мотузкУ улюбленої кози, що вся його історія – найщирісінька правда. Колисьточка, коли світ був зовсім юним, юним леґінем прокрався він у підземний міф – тільки от в наш час прадідів великих правнукам нездалим туди вже немає дороги, давно вже все припало порохом і мохом поросло.
Наше покоління уявляє своїх предків в якості роботящих гномів з кайлами і кирками, які при першій-ліпшій нагоді зникали під землею із однією ідеєю-фікс – порпати хід до найближчого замку, із тим же завзяттям, із якими їхні нащадки підгортають бараболю.
*
між Бучацьким замком (1373 р.) і замочком в Підзамочку (1600 р.)
2300 м по прямій лінії попід гори й доли й каньйоном річки Стрипи.
І байдуже, що між “сусідніми замками” не лиш кілометри посіченого ярами ландшафту, але й сотні років різниці між спорудженням однієї та іншої – народна фантазія із легкістю стирає просторові та часові межі.
між фортецею “Окопи святої Трійці” (1692 р.) і Хотинською фортецею (1340-і рр.)
6300 м тунелю під Дністровським каньйоном.
У наш час райавтодор з усіма видами техніки не годно наліпити так жодної дороги, щоб за рік-два вона не розклеїлася – а от ті трудяжки спорудили тунель під Дністром, та так, що наш Дзядзьо в часи своєї буремної юності бігав ним на Буковину корову пасти!
між Скалою над Збручем (середина XVI ст.) і замком в Збрижу (XVII ст.)
6500(+200 м) через Збруч і Бурдяківський спецкар’єр
Я певен, що екскаваторщики можуть розповісти історію, як вуйко Йосип Белазом катався по древньому тунелю – кар’єр розташований на найкоротшій траєкторії між Скалою-Подільською і Збрижем.
між Золотопотіцьким (1568 р.) і Язловецьким замками (XIV ст.)
9372 м. Ще одна спроба підкопатися під Стрипу.
Рід Бучацьких зник зі сторінок історії шляхом підземного ходу до Золотого потоку
*
між замком у Висічці (XVIIст.) – і т.зв. “вежею Володийовського” у Новосілці(XVII ст.)
9600 м. межиріччям Серету та Нічлави.
Безперцево (воно ж “безперечно”), древні фортифіканти для комунікацій використовували підземелля борщівських (найдовших в світі) печер, кажанів – замість поштових голубів.
між Кривченським (1639-1650) і Чорнокозинецьким замками (наприкінець XIV ст.) – трансзбруцький тунель довжиною 14 км.
цим тунелем частина УГА після Чортківської офензиви переправлялися в потойбіччя Збруча…
*
між Ягільницьким (1548 р.) і Червоноградським замками (початок XVII ст.)
18 236 м і плутанина, бо “Ягільницький” замок – в с.Нагірянка (поруч є села Ягільниця і Стара Ягільниця. З “Червоноградським” замком ще складніше – він водночас і “червоногОродський”, і “ЧервоногрУдський”, та ще й біля не одного, а двох – с.Нирків та с. Нагіряни.
*
між Кудринецьким замком (XVII) – і фортецею в Кам’янці
20 км
Цей тунель водночас і машина часу. Залазиш в XVII ст. в Кудринцях – вилізаєш в якому ваша допомога потрібна столітті в Кам’янці. Під Кудринецьким замком збереглася печера, маловідома як “Т-02”. Збережена її частина становить всього 10 м,
але ж ми то знаємо…
*
між Сатанівським (1403 р.) і Скалатським замками (1379 р.)
27 616 м. напряму, як літає кажан
Із назви достовірно, що від Сатанова не просто тривіальний, а інфернальний хід,
яким Тернопілля туристичне з’єднане із іншим, не кращим світом, за допомогою зв’язкових-кажанів.
*
між Чортківським (1597 р) і Теребовлянським замками (XVI ст.)
34 км (рейс через Буданів (XVI ст.)
Протягом 34 км пряма траєкторія “підземного ходу” напряму 17 разів перетинає річку Серет. Найкраще про підземний хід з Чортківського замку легендував доста-пам’ятний Чорпіта Яромир:
”мужні обороньці міста Чорткова копали підземний хід до Трембовлі. І під Копичиньцьома здибалися із мужніми обороньцями Теребовлянскої фортеці, які якраз в цей момент копали підземний хід назустріч мужнім обороньцям Чортківської фортеці; щоб не обминути Копичинці, орієнтувалися на запах ковбаси”…
Для немісцевих – на сленгу “Буданів” – те ж саме, що й “Скаржинці”, “Петрики” чи “Кульпарківська”, в силу тих самих причин.
*
між Сидорівським (1640-і рр.) і Микулинецьким замками (1550-і рр.)
60 км
В Микулинцях варить пиво “Микулинецький бровар” тоді як Сидорів – родинне село власників заводу; а в самому селі вирощує ячмінь та ін. “Сидорівський бровар”, який очолює пан Михайло, молодший із братів Троянів.
Для чого бити машину нашими паскудними дорогами, якщо можна безперешкодно користуватися підземним тунелем?
*
між Кременецьким (XIII-XVI ст.) і замком Любарта в Луцьку
77 263 м
Луцьк – “столиця Волині”. Кременець – історично волинське місто, яке в силу різних причин опинилося в тенетах Тернопільської області. Навіть певний час існував приміський потяг “Кременець-Кам’яниця-Волинська”. Вікіпедія пише, що йому бракувало пасажирів – і ви вже знаєте чому! Вони віддавали перевагу надійному підземному сполученню…
*
між Бережанським замком (1554 р.) – і замком Паланок (XI ст).
200 км 202 м
Саме крізь цим тунелем з родинного гнізда-Мукачева пробрався в Бережани трансільванський князь Ференц II Ракоці, а з ним інша трансильванська нечисть, так наче нам одного Сатанова бракувало.
Між іншим, невловима чупакабра – саме звідси…
Андрій Мельничук
Так.
Дійсно ці ходи можуть існувати.
Я особисто сам можу в одному селі показати!
Звертайтесь?!