Податкові перевірки. Практичні поради для платників податків

Починаючи з 2014 року ВАС України змінив правову позицію щодо оскарження наказів на проведення податкових перевірок. До цього моменту суди України, цілком успішно, розглядали позови платників податків про скасування наказів податківців про проведення перевірок.

Так зокрема, ВАС України своєю ухвалою від 19.02.14 №К/800/56894/13 роз’яснив, що спір про скасування (визнання протиправним) наказу не матиме судової перспективи, в разі допуску платниками ревізорів до перевірки. Допуск до перевірки нівелює правові наслідки правових порушень, допущених податковим органом при призначенні та проведенні податкової перевірки. В такому випадку, податковим органом фактично реалізована його компетенція на проведення перевірки та оформлення результатів такої перевірки, а тому як наказ про призначення перевірки, так і дії податкового органу з проведення такої перевірки вичерпали свою правову дію і не є такими, що порушують права платника.

Натомість суд зазначає, що платник податків, який вважає порушеним порядок та підстави призначення податковим органом перевірки щодо нього має захищати свої права шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки. Отже, єдиним способом захисту суд виділяє недопуск до перевірки.

Така правова позиція нівелює право платника відмовитись від проведення перевірки, та більше того не дає відповіді на питання, що робити платникам та як захистити свої права в разі призначення податковою невиїзної перевірки, коли фактично таке питання як недопуск є неможливим.

 

Консалтингова компанія “Tax Group”, фахівці котрої “змушують” податкові органи діяти в рамках правового поля (лише за останній рік за позовами “Tax Group” судовими органами скасовано 15 наказів, а юристами унеможливлено проведення значного кола перевірок), з врахуванням даної судової практики та власного досвіду радить платникам податків діяти в наступний спосіб:

 – кожного разу при отриманні наказу на проведення перевірок аналізувати його зміст, та в разі наявності найменших сумнівів у його незаконності недопускати ревізорів до перевірки;

 – в разі недопуску не розписуватись в наказі та направлені на проведення перевірки, оскільки проставлення підпису в даних документах є фактичним допуском до перевірки;

 – з метою унеможливлення застосування адміністративного арешту залучатись підтримкою юриста-практика в галузі податкового права.

Однак, незважаючи на існування даної судової практики ВАС України не радимо списувати з рахунків такий спосіб захисту, як оскарження наказів на проведення перевірок. Оскільки, юристами компанії забезпечено отримання судових рішень, котрі, в нашому розумінні, є яскравими прикладами законного та справедливого судочинства, зокрема:

 – постанова Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.03.14 у справі №819/458/14-а;

 – постанова Тернопільського окружного адміністративного суду від 26.03.14 у справі №819/482/14-а.

 

 Під час розгляду даних судових справ Тернопільський окружний адміністративний суд звісно відмовив платникам у задоволені позову з підстав визначених ухвалою ВАС України від 19.02.14 №К/800/56894/13, однак в описовій частинні констатував про грубі порушення на недоліки допущені податковою службою при прийняття наказів.

                            

За матеріалами сайту www.taxgroup.com.ua

Коментарі вимкнені.