Патріарші розборки, влада і Україна
Цієї осені несподівано активізувались інтриги у церковному світі. У цій таємничій сфері на кінець вересня – початок жовтня припав дуже дивний збіг подій – УАПЦ і УПЦ КП раптом заговорили про обʼєднання. Одна з громад УПЦ КП на Сумщині показово перейшла до Московського Патріархату. Патріарх Кирил вже вдевʼяте приїхав в Україну, а наофіційний сайт УПЦ КП, після того, як там опублікували серію критичних статей про діяльність глави РПЦ, напали злі хакери.
Усе це може бути лише послідовністю “випадкових співпадінь”, але історія показує, що в житті церкви “просто співпадіння” трапляються дуже рідко. Щоб краще розібратися у цій послідовності подій, звернемося до вересневої зміни status quo у світовому православʼї.
Справа ось в чому: Патріархи чотирьох найстарших церков світу і предстоятель Автокефальної церкви Кіпру зібралися поговорити про екологічні проблеми. А заодно – вирішили відродити древню форму правління пʼяти найавторитетніших патріархів. Вони закликали православні церкві дотримуватися своєї канонічної території та прискорити скликання Всеправославного Собору.
Цей крок у напрямку зміцнення влади старійшин для нас може не значити нічого. Однак, може бути й навпаки – ми можемо стати свідками різкого та болючого вирішення «проблеми патріархатів» з паралельним створенням купи дрібних і цікавих церковно-політичних проблемок.
Патріархи вирішили нагадати всім православним про особливий авторитет давніх Патріархатів: Константинопольського, Олександрійського, Антиохійського, Єрусалимського. У православному світосприйнятті цей «авторитет» – річ цілком реальна; саме цей авторитет визначає дивні й на перший погляд алогічні владні стосунки між Церквами. Хлопці (православна ієрархія – суто хлопчачий клуб, амбівалентний до проблем ґендерної рівності) зібралися й сказали: “не забувайте, що головні в тусовці – ми”.
А ще вони сказали, що вже давно пора скликати нараду Предстоятелів помісних Православних Церков. А в майбутньому – і Всеправославний Собор.
Слід відзначити, що Москва цим заходам всіляко противиться. Досі вона успішно вставляла Древнім патріархам палки в колеса, а тепер кусає лікті. По-перше, бо попри свою величезну паству не увійшла навіть у п’ятірку «найавторитетніших» (який ляпас розбудовувачам Третього Риму) церков. І по-друге – якщо відбудеться Всеправославний Собор, нічого хорошого для Москви там не приймуть, а Україну з-під її влади можуть і забрати.
Розкол по лінії Древні церкви – РПЦ у світовому православ’ї значно поглибився. Тож українські церкви можуть стати вирішальними у боротьбі за владу. У Древніх величезний авторитет, однак за РПЦ (більшу частину якої складає УПЦ МП) стоїть значно більша кількість приходів та віруючих. Перехід української пастви під будь-який з древніх омофорів означав би зростання ваги такого патріархату і сильно “опустив” би РПЦ, яка вже давно виявляє амбіції на першість у православному світі. І це явно дратує греків.
В українських, як і в російських ЗМІ результати Собору отримали чималу увагу. Подекуди з цього приводу зустрічалися відверто перекручені інтерпретації. Наприклад:
“Ці слова експерти сприйняли як натяк на невизнання канонічного статусу УПЦ МП в якості “невід’ємної частини” Московського патріархату, оскільки в Томосі про автокефалію Православної Церкви в Польщі, виданому в 1924 р., Константинопольський патріархат констатував, що ніколи законним чином не відмовлявся від своєї юрисдикції над Київською митрополією.
Стосовно ж всієї Московської патріархії та її канонічних кордонів, Константинопольський Собор дотримується Томосу 1589 р., згідно з яким територія нинішньої Україна не входить до складу Московського патріархату.”
Нічого такого у заяві Древніх Патріархів прямо сказано не було. Однак шум у ЗМІ викликав занепокоєння як в українському, так і в російському політикумі. Йшлося ледь не про припинення визнання РПЦ канонічною (такі передовиці справді зʼявилися на багатьох сайтах).
Насправді ж маленькі, але дуже поважні церкви почали дружити проти великої РПЦ. І вийшло це в них непогано.
Фахівці поставилися до заяви патріархів з меншим ентузіазмом і значно обережніше.
Експерт з питань церкви Ю.Чорноморець, наприклад, взагалі вважає, що «натяк на Україну», який відразу побачили в заяві Патріархів українські журналісти та Київський Патріархат, існує лише в їхніх головах. Насправді ж, мовляв, патріархи збиралися для обговорення ситуації на Близькому сході і порушень на канонічних територіях Єрусалимського патріархату. І, крім того, щоб нагадати про свої “переваги” перед РПЦ.
А от в УАПЦ і УПЦ КП або так повірили у власний дискурс про Вселенські “натяки на Україну”, або зрозуміли, що пора нарешті щось робити – що аж укотре проголосили, що непогано б їм обʼєднатися. Давно пора.
Грубо кажучи, Москві дали по митрі, “нагадали, хто в домі господар”, і заклали передумови до зібрання нового Вселенського Собору, якому Москва так противилася. На такому Соборі, до речі, може вирішитися й питання незалежності та обʼєднання українських церков. Відновлена ж пентархія, якщо візьметься розвивати успіх, може стати реальним “духовним конкурентом”проекту Русского Мира, який все ніяк не просувається у Москви.
Офіційної реакції на “собор пʼяти” від Кирила нема й донині. РПЦ обмежилася лише кількома гнівними і навіть відверто хамськими статейками у прицерковних газетах та шумом по форумах і соцмережах. Однак цей галас швидко стих на тлі улесливих вітань “мирній і високоморальній” передачі влади Мєдвєдєва Путіну та новин на кшталт “РПЦ почала виробляти комп`ютерні ігри на тему героїчного минулого російського народу”.
Скориставшись різким збільшенням уваги ЗМІ до церковного життя, заворушилася й Всеукраїнська Рада Церков. Вона, однак, спромоглася лише заявити, що глави українських конфесій “стурбовані урядовою політикою, яка ігнорує неприбутковий статус релігійних організацій та зрівнює їх у комунальних тарифах з комерційними підприємствами” і попросили Президента відновити існуючу раніше тарифну політику. Без коментарів.
Не встигли затихнути вересневі пристрасті, як початок жовтня приніс нові.
Кирило знову приїхав в Україну, дав церковного ордена Фірташу і запустив нову ідеологічну машину Інтернет-портал «Православіє в Україні» (УПЦ МП) започаткував новий одноіменний медіа-проект — на Українському радіо.
Серед всієї цієї церковної метушні найсимпатичнішими і найактивнішими виглядають українські греко-католики. Представляючи стратегію розвитку цієї Церкви до 2020 року, її глава, блаженнійший Святослав, пообіцяв подвоїти катехізацію дітей та молоді. Ще один приємний момент: на відміну від деяких інших церков, греко-католики не роблять “ку” перед пацанами у червоних штанях. 5 жовтня єпископат УГКЦ у відкритому листі Президенту України заявив про “недалекоглядність і безвідповідальність політики нинішнього керівництва України”. Це сміливий крок, який демонструє, що цій церкві зовсім небайдужий народ і його стосунки з владою.
Так чи інакше, Собор змінив розстановку сил у світовому православʼї. А отже, всі зацікавлені субʼєкти канонічного права заметушилися, щоб якнайкраще скористатися новими можливостями, або якнайкраще завадити “духовним конкурентам”.
Вдалася і сенсація у ЗМІ. Церкви змогли нагадати розслабленим після літа віруючим і невіруючим про своє існування і струбувати їх важливістю власної діяльності та долі. Древні Патріархати в отримали вагомий бонус у кількастолітніх іграх з РПЦ. Для України намітилися цікаві і значно реальніші, ніж будь-коли з часів проголошення незалежності, перспективи розвʼязання церковного розколу.
Однак, як би того декому не хотілося, швидко нічого не відбудеться. Маючи справу з Древніми Патріархатами, варто пам’ятати, що це структури, які вже протягом майже двох тисячоліть більш-менш успішно «рулять» православним світом. Часовий проміжок існування незалежної України для них – лише мить. Держави з’являються й зникають, змінюють форми й кордони – а Церква лишається. Тому швидко нічого не вирішиться. Чим довший час спостереження за процесом – тим більше про нього можна отримати інформації. Древні Патріархи про це прекрасно знають. І не поспішають.
В’ячеслав Агеєв, Інфопорн
Коментарі вимкнені.